The human side of lean logistics

In productieomgevingen wordt het lean denken al jarenlang toegepast. In de logistiek is het nog een prille praktijk. Met dit artikel wil ik een bijdrage leveren om lean logistics hernieuwde aandacht te geven. Een aandacht die het verdient mits het implementeren gebaseerd is op de kennis, kunde en kracht van mensen. Lean logistics is feitelijk een vorm van sociaal innoveren. Bedrijven hebben vaak moeite met “ the human side .” Deze moeite wel doen, loont de moeite. Onderzoeken bewijzen dit keer op keer. De argumenten die ik in mijn artikel gebruik zijn overtuigend. Mijn realisme is groot genoeg om te beseffen dat ergens van overtuigd zijn nog  niet automatisch betekent dat we het ook gaan doen. Het is mijn vurige wens dat bedrijven goede voorbeelden gaan volgen en de kracht gaan opbrengen om de principes van lean logistiek te gaan implementeren.   

Het succes van innovaties is voor 75% afhankelijk van sociale innovaties.[1]


We weten het al heel erg lang: investeringen in technologisch onderzoek en R&D zijn noodzakelijk om te komen tot nieuwe producten en diensten. Toch zijn ze slechts voor 25% bepalend voor het succes van de innovaties. Het op een juiste manier implementeren van vernieuwingen en dit op het juiste moment uitvoeren is afhankelijk van de kracht, kennis en kunde van mensen. Succesvolle implementaties worden bepaald door sociale innovaties. Bij sociale innovaties gaat het om het anders inrichten van de wijze waarop werk in ondernemingen is georganiseerd. Slimmere werkorganisatie waarbij het beste uit mensen gehaald wordt voor welvaart en welzijn. Meer waarde toevoegen door het potentieel van mensen optimaal aan te wenden zowel individueel als ook in teamverband.

 Onze wereld kenmerkt zich door dynamiek. Sommige veranderingen zie je aankomen, zij volgen trends. Andere veranderingen ze je niet aankomen. Veranderen, verbeteren en vernieuwen zijn belangrijke werkwoorden, die allen in essentie gaan om innovatievermogen. Dit vermogen ontwikkelen in de logistiek en de innovatiekracht realiseren in alle vormen van logistieke dienstverlening is mensenwerk. Bedrijven hebben vaak moeite met “the human side”. Het vernieuwen van het wagenpark is eenvoudiger dan het ontwikkelen van teamwork. Het beschouwen van de chauffeur als ambassadeur van je bedrijf en hem / haar opleiden in het onderhouden van excellente klantencontacten wordt als moeilijker ervaren dan het implementeren van een planningssysteem. Het vernieuwen van logistieke organisaties waarbij de menselijke competenties maximaal benut worden, vergt moed en doorzettingsvermogen. Het is de beste investering die een bedrijf kan doen, niet makkelijk in rendementsberekeningen die korte termijn resultaten willen zien maar essentieel voor het voortbestaan van het bedrijf en boeiend omdat het leren en leven betreft.Kivits Drunen en Mercuur Smart Logistics zijn twee voorbeelden van logistiek dienstverleners die de drive voelden om op deze wijze te gaan werken. Beleven is de ultieme vorm van leren is het motto van beide bedrijven geworden. De principes van lean waren de basis om slimmer te gaan werken door de hele keten heen. De praktijk werd stap voor stap beter uitgevoerd, verspillingen

werden structureel aangepakt en de uiteindelijke klant wordt beter bediend met leveringen die perfect aansluiten bij zijn wensen. 

Er is niets zo praktisch als de theorie en het zijn de praktijkverhalen die inzicht geven in de aanpassingen die uitgevoerd moeten worden om het bedrijf te laten streven naar een high performance cultuur. Steeds opnieuw je werk gewoon goed doen, daar gaat het om. En met kennis van het lean denken werken aan het wegnemen van iedere vorm van verspilling. Kennis die je niet toepast is verspilling. Mensen moeten gericht zijn om het beste uit zichzelf te halen en door goed samenspel ook uit het team waartoe ze behoren. In logistieke ketens zijn dat niet alleen de eigen interne teams. Het betreft het samenspel met klanten en toeleveranciers. Het gaat in de logistiek over gezonde, duurzame, gelukkige demand / supply chains. De klant moet met minimale verspilling en met optimale servicegraad bediend worden. Producten en service worden geleverd op een manier dat de klant terugkomt met zijn / haar vraag en meedenkt over het optimaliseren van de logistieke processen en het rendement. 

Het vergroten van je sociale innovatievermogen en het stapsgewijs consistent vernieuwen van je bedrijfsorganisatie lettend op gedrag, gezondheid, geluk, duurzaamheid en geld is een proces. Een reis die inzet en volharding vraagt met een mentaliteit van er voor 100% voor gaan. Het vereist een lerende cultuur, zowel van zaken die goed gaan als ook van fouten. Mislukken is een tussenresultaat.De hierboven genoemde principes van lean zijn gidsen tijdens deze reis. Leiderschap en bezieling zijn nodig om van binnenuit het team te ontwikkelen tot één van de beste logistiek dienstverleners. Het is op zoek gaan naar excellentie zonder dat de drijfveer is om dit perse te bereiken. Het is primair de bedoeling dat men doet waar men gewoon goed in is en dat niet alleen individueel maar ook in teamverband. Logistiek is teamsport. Klanten willen steeds sneller en betrouwbaarder hun leveringen ontvangen waarbij de prijsstelling zodanig marginaal is dat bij één afwijking (schade, bekeuring, lange file) het financiële resultaat negatief is. De logistiek dienstverlener komt veel obstakels tegen op zijn weg naar een tevreden klant. Zijn mensen in samenspel met klanten en leveranciers bijvoorbeeld van ICT middelen zijn de loodsen om de goederen via weg, water, spoor of door de lucht of pijpleiding op tijd bij hun bestemming te krijgen.

“What drives your economic engine?” is een vraag die in het boek “Good to great” van Jim Collins staat. Antwoord op deze vraag en inzicht in welke activiteiten je gepassioneerd doet en waar je het beste in bent (en welke niet) brengen het bedrijf naar de kern van haar bestaan. Dagelijks je best doen en middels teamwork steeds beter presteren zijn de drijfveren van sociale innovatie. Gezondheid en geluk zijn belangrijke motivatoren bij het runnen van het bedrijf. Duurzaamheid geeft hierbij de lange termijn horizon aan. Een horizon overigens, die familiebedrijven heel goed kennen. Generatie op generatie. Bedrijven als 2W Logistiek, CTOB, Chr. Vermeer Transport verliezen hun resultaatgerichtheid niet uit het oog maar zijn overtuigd van bovenstaande visie. Resultaat wordt niet meer alleen afgemeten op geld. Gezonde bedrijfsvoering en omstandigheden scheppen waarin alle teamleden zich gelukkig kunnen voelen zijn hun drijfveren.  

Innoveren in de praktijk gaat over leren en implementeren. Het gaat over mens en kennis, kunde en kracht. De reis stelt voortdurend de vragen Waar toe? Wie? Waarom? Hoe? Wat? Waar? Wanneer?  en onderweg komen de antwoorden.  Visie, identiteit, overtuigingen, competenties, gedrag en resultaat zijn allen door mensen gedreven krachten. Bij het maken van de reis is persoonlijke groei gegarandeerd, zorgt dynamiek in de omgeving voor afwisseling en wisselende omstandigheden en is teamwork geboden. 

De business wordt gedaan door mensen! Verspil de menselijke kant van je logistieke bedrijfsvoering niet. Het is juist zuinigheid die je de beste lange termijn resultaten brengt. Zuinig op je relaties, zuinig op je gezondheid, zuinig op geluk en zuinig op de middelen.

[1]Prof. dr. Henk Volberda EUR bron: Concurrentie en Innovatie Monitor Topsectoren.